Keitän kahvit ja katselen työpaikkailmoituksia. Myyntipäällikkö, aluemyyntipäällikkö, markkinointikonsultti, palvelumyyjä, myyjä, myyntineuvottelija, myynti-insinööri, sopimusmyyjä, tekninen myyjä, torimyyjä, jäätelömyyjä, contact centre consultant, sales concept manager. Ihastuttavaa. Tarve saada kaikkea kaupaksi on kova.

 

Television typerässä realityssä naureskellaan v###n puhelinmyyjille. Heitä ei olisi ilman v###n puhelinostajia. Asiakkaiden annetaan uskoa olevan aina oikeassa. Raha ei valehtele, eikä puhu totta. Onko vakuutusmyyjän hymy huijausta? Entä keneltä loppujen lopuksi ostaisin käytetyn auton?

 

Kaadan kahviini maitoa ja lisään sokeria. Satoja miljoonia ihmisiä elää maailmassa vailla varmuutta siitä, että he saavat puhdasta vettä, kun tarvitsevat. Arvokasta ainetta. Nestlé pumppaa pohjavettä lähteistä, pullottaa sen kauniiseen muoviin ja myy pois. Tämänkin yhtiön yhteiskuntavastuuohjelma on paksu kuin Raamattu – kenties yhtä uskottavakin.

 

Läntinen Antarktis liukuu mereen ja vesi nousee. Kukaan ei rakenna arkkia. Aavikoilla ajellaan pölyisillä pick-upeilla ympyrää mustat liput liehuen ja irstaillaan väkivallalla. Huuhaa ja muinaiset mielikuvitusolennot liikuttelevat massoja vielä tänäkin päivänä. Tosiasioilla ei ole merkitystä. Ne eivät jousta, eikä niitä voi muotoilla.

 

Stephen Hawkingin mielestä filosofia on kuollut, eikä jumalaa ole. Helvetin hyvä. Sekoittelen tummapaahtoista mukissani. Olisipa pullaa.

 

Kahvimuki.jpg